Foça'da Dalış

2017 yılında dalıcı lisansımı almamla birlikte dalış yapmak hayatımdaki önemli tutkulardan biri haline geldi. Ne yazık ki, pandeminin başlamasıyla pek çok dalıcı gibi ben de dalıştan bir süre uzak kaldım. Aklımda hijyenik açıdan bir sürü soru işareti vardı. Çünkü dalış sporunda da, her doğa sporunda olduğu gibi ekipman bakımı ve temizliğinin titizlikle yapılmış olması gerekir. Bu yaz da pandeminin devam ettiği, onunla yaşamayı öğrenmemiz gereken bir yaz olduğundan cesaretimi topladım ve dalış yapma kararı aldım. Dalış rotam İzmir’in özellikle son zamanlarda daha da popülerleşen ilçesi: Foça.

Foça, antik çağ ve bizans dönemindeki adıyla Phokaia, ismini eski Yunanca “fok” sözcüğünden alıyor. Günümüzde Foça’da foklara rastlanmıyor olsa da eskiden kenti çevreleyen adalarda çok fazla fok yaşarmış.

Bu bölgede sadece bir adet dalış merkezi bulunuyor: Foça Dalış Merkezi. Eski Foça ve Yeni Foça arasında yer alan Sazlıca Koyu Nda bulunan bu merkez, 2010 yılında kurulmuş ve CMAS - PADI sistemlerinde dalış eğitimleri veriyor.

Foça Dalış Noktaları Kaynak: Foça Dalış Merkezi

Dalış günü saat 11:00’da ikizim Merve İleri (1*Dalıcı) ve Marmara Üniversitesi Sualtı Sporları Kulübü’nden (MÜSAS) arkadaşım Batuhan Güneş (2*Dalıcı) ile Sazlıca Plajı’nın yolunu tutuyoruz. Bizi oldukça güler yüzlü bir ekip karşılıyor. Hızlıca pandemi döneminde doldurulması gerekli olan belgeleri dolduruyoruz ve dalış liderliğimizi yapacak olan Kürşat Coşkun’la dalış öncesi dikkat edilmesi gereken noktaları değerlendirdiğimiz “briefing” başlıyor. Lisans seviyelerimize göre ilk olarak dalış yapacağımız noktaya karar veriyoruz. Rotamız: Kanyon. Hızlıca ekipmanlarımızı hazırlayıp kuşanıyoruz. Tam bu noktada bir fotoğraf faslı şart. Gülümseyin. :)

Sıra, boyu neredeyse benim kadar olan oksijen tüpünü zodyaka taşımaya geliyor. Tekne yerine zodyak ile dalış yapan dalış merkezlerindeki en büyük dezavantaj bu olsa gerek. Oldukça zorlanıyorum. Kumsalı taşlık olan bir koyda boyum kadar tüpü taşımak dengede kalmayı zorlaştırıyor. Bu durum diğer koy sakinlerinin de dikkatini çekmiş olacak ki herkes bizi izlemeye başlıyor. Kürşat Hoca ve Batuhan’ın da yardımıyla kendimi zodyakta buluyorum. Dalış noktasına doğru yolculuğumuz başlıyor.

Bu benim ilk zodyak deneyimim. Çok rüzgarlı bir gün olduğundan, endişelenmedim desem yalan olur. Buna rağmen, rüzgarda zodyakta dalgaların üzerinden atlayarak süzülmek harika bir deneyim oluyor. Yolculuk fazla uzun sürmüyor, dalış noktasına varıyoruz. Burası, söylenene göre, mülteci kaçakçılığının fazlaca yaşandığı, oldukça sakin bir koy. Bayramdaki sakinliğine baktığımda koya araba ulaşımı olduğundan şüphe ediyorum. Son hazırlıklar yapılıyor, maskeler takılıyor. Herkes hazırlandığında kendimizi sırayla zodyakın kenarından, ters bir şekilde suya bırakıyoruz.

Kanyon,Foça. Dalıcı: Kürşat Coşkun. Fotoğraf: Bülent Şelli.

İşte özlenen o an: BC’lerimizi, yani bizim su altında dengede kalmamıza yardımcı olan ekipmanımız, boşaltıp dalıyoruz. Sağımıza duvarı alıp yola koyuluyoruz. Mükemmel bir dünya! Etrafta çok fazla balık sürüsü var. Çatalkuyruk, karagöz, melanur, kocaman turuncu deniz yıldızları…  Duvarı takip ederek ilerliyor, yaklaşık 18 metre derinliğinde dönüşe geçiyoruz. Kanyona doğru giderken karşımıza siyah beyaz benekli deniz tavşanı çıkıyor. Bu kadar güzel renkli bir deniz salyangozu ilk defa görüyorum. Sonunda kanyonun girişindeyiz. Bizi kocaman çitari balıkları karşılıyor. Kanyon inanılmaz renkli mercanlarla kaplı. İki yanımda mor, turuncu, kırmızı ve sarı mercanlar var. Dapdar kanyonun içinden sırayla geçiyoruz. Kanyonun çıkışı oldukça basık olduğundan geçebilmemiz için dalış liderimiz bize yardımcı oluyor. Yavaşça,  5 metrede 3 dakika yaptığımız emniyet beklememizi tamamlayıp dalışı sonlandırıyoruz ve koya geri dönüyoruz.

Kanyon, Foça. Dalıcı: Kürşat Coşkun. Fotoğraf: Efe Akçakayalıoğlu.

Uzun süre dalış yapmamış ve bunun açlığı içinde olan ben, halimden çok memnundum. Hepimiz için çok keyifli bir dalış oldu. Çok farklı türlerde deniz canlılarına rastlamasak da deniz canlılarının, özellikle de balık sürülerinin, bolluğu bizi çok etkiledi. Ve tabii o rengarenk mercanlar... Foça, 1 yıldız dalıcıların tecrübelerini arttırmaları için güzel bir dalış noktası. Dalış rotanıza Foça’yı eklemenizi kesinlikle tavsiye ederim. Dalış için, hijyene önem veren, her dalış sonrası dalıcıların ekipmanlarını dezenfektanlı sularda dezenfekte etmesini sağlayan Foça Dalış Merkezi, pandemi koşullarında rahatlıkla tercih edilebilir.

Herkese keyifli ve güvenli dalışlar dilerim!

Ne yazık ki hiç fotoğraf yok.